Utolsó kommentek

Túlélési statisztikám

Személyes "élményeim" Magyarország útjain. És egyéb autósságok.

Drágaszág

2008.05.28. 15:04 | bonifac | 2 komment

Címkék: zöld gumi

Ismét reggeli műsor, ismét szakértő. A téma az olajtársaságok által a benzinkutaknál adott fogyasztási tanácsok voltak, ezt elemezte.

Alapvetően nem mondott hülyeségeket. Elhangzott a guminyomás fontossága, a motorfék használata, a forgalom ritmusa.

Amivel nem igazán tudok egyetérteni, az három dolog.

1. "Tartsuk a maximum fordulat kétharmadánál az autót." Ez nekem kb. 3900-at jelent. Marhaság. 3000 alatt simán eljárok, és nem tartok fel senkit. Hogy miért? Hát úgy, hogy a nyomatékmaximumom - ami szerintem sokkal fontosabb, mint a fordulatszámmaximum -  2800-nál van. Az ideális fordulatszámom nyugis, de nem csiga közlekedéshez 2000-2500 fordulat. Nekem, ezt kihangsúlyozom.

2. "Váltogassunk gyakran, hogy mindig ideális fordulatszámtartományban forogjon a motor." Persze: ha haladni akarunk. De ha nem sietek, és nem tartok fel senkit, akkor simán átgurulok egy egyenes falun ötödikben, 55-tel. Csak tudni kell, hogy onnan nem tudok gyorsítani, csak ha visszaváltok, vagy nagyon finoman kezelem a gázpedált. (Na ez utóbbit külön tanítani kéne.) Tehetek én róla, hogy nekem az alapjárat (kb. 800 ford) felett (kb. 1000 ford.) ötödikben (!!!) sem fullad az autó? Nem húz, nem húz, naná. De nem is várom el tőle. Csak gurulok, és finoman gyorsítok. Tojás a talpam alatt módon.

3. "A gyárilag megadott fogyasztási értékeket nem lehet tartani." Hát bizonyos gyártók lehet, hogy nagyobbakat hazudnak, én az országútit még klímával is tartom, klíma nélkül meg fél literrel is alá tudok menni. (A városit nehezebb, de ott nagyon nagyon a forgalom számít, azzal meg nincs mit tenni. A dugóban araszolás minden autónál megugrasztja a fogyasztást.) Tudni kéne vezetni. Nem hatvannal megyek, még mielőtt valaki kitalálja. Egyenletes haladás, motorfék, nincs hirtelen gyorsítás (ha igen, akkor rövid, közepes gázas húzatás, gyors felváltással), hamar felváltani, a fent említett nyomatékmaximum körül, megfelelő guminyomás, és kész, jön magától. Aki binárisan kezeli a gázpedált, az ne csodálkozzon, és szidja a gyártót a katalógusadatért.


A legnagyobb hiba, hogy nem lehet általánosságban beszélni. Az autók paraméterei különböznek. Ismerni kell az autódat. A műszaki adat nemcsak egy szám a katalógusban. Ha tudod, hol van a nyomatékmaximum, hol érdemes váltani, milyen fordulat alatt nincs erő benne, honnan húz jól, fejből fújod havonta a kereket az előírt értékre, nem padlógázazol piroslámpától piroslámpáig, időben felváltasz, és nem pörgeted a motort világba, csak mert a leengedett ablak szélzajától és a dübörgő tuctuc zenétől másképp nem hallja a csaj az anyósülésen, azt észreveszed a pénztárcádon is.
És tanulj meg takarékosan vezetni. Ha nem tudsz, vagy nem akarsz, akkor meg ne panaszkodj, hogy sokat fogyaszt az autó. Aki pedig nagyvárosban használja a kocsit (dugó, sok lámpa, csúcsforgalom), az felejtse el a gyári értékeket nyugodtan, és törődjon bele a magasabb fogyasztásba. Vagy üljön biciklire.




Példa: Közeli családtag autója, javarészt rövid városi utakra (kisváros, közlekedési lámpa nincs, dugó soha) használt, a klíma folyton megy, télen is - büdös is már rendesen - a gyárilag megadott városi fogyasztás 9 liter körül van, az átlag meg 7 alatt kicsivel. A múltkor suttyomban nulláztam a fedkompot - ő nem használja, nem is érdekli - két hét múlva megnéztem, 11 litert mutatott átlagnak!
Miért? Hát mert pörgeti a motort világba, a keréknyomást legfeljebb én szoktam nála ellenőrizni (a téligumijait úgy szerelte fel a nyavalyás márkaszerviz, hogy 1 barral (!!!) volt alacsonyabb bennük a nyomás az előírtnál, de akkor sem ellenőrizte, csak mondta, hogy lassabb a kocsi, meg "nyúlós". Én meg majdnem rosszul lettem, amikor megnéztem).
Csak olyan dolgokkal, ami rajta múlik (klíma, guminyomás, ha már a vezetési stílusán nem is tud változtatni, hiszen nem fiatal már, több évtizedes berögződésekről van szó), legalább másfél literrel kevesebb lenne száz kilométeren a fogyasztása. Az kb. 5 Ft/ km. Megéri?

A bejegyzés trackback címe:

https://vezetek.blog.hu/api/trackback/id/tr8491296

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Maxi 2008.05.28. 16:10:57

Nekem egy lassan 8 éves 1.3-as Suzukim van, kizárólag városban használom (Bp, csúcsidő) és így eszik 7,5-8 litert. Igaz, nem túráztatom feleslegesen, ha piros a lámpa, akkor nem nyomom a gázt a lámpáig, és amikor lehet haladni, akkor 5. sebességben nyomom neki egyenletesen. Ja, és én se szoktam 2/3-ig pörgetni. Lehet, hogy hiba, de pl. amikor csak 1-2 métert halad előre a sor a dugóban, akkor a legritkább esetben nyomom a gázt, hanem egy megtartott kuplunggal, alapjáraton megyek előrébb. És nem, nem tötyögök, elég dinamikusan vezetek. Csak ésszel.

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2008.05.28. 19:55:40

"A szervízbe beeső, fogyasztásra panaszkodó tulajdonosok közel 100%-ról kiderül, hogy (akár 10-20-30 éves rutinnal is) egyszerű vezetéstechnikai hibák sorozatával sikerül a fogyasztást 50-80%-kal feltornázni. Rutinos, nem "élvezetből" vezető kolléga a 100km-es tesztúton azonnal leviszi a fogyasztást a gyári érték közelébe, akár alá is.

(Ilyenkor vegyes szakaszon fut az autó, és cseppet sem nyugdíjas tempóban, tehát nem azért prezentálják a gyári értéket, mert erre vannak kihegyezve a kollégák)"

(autobuzik.blog.hu/2008/05/28/save_more_than_fuel/)
süti beállítások módosítása