Utolsó kommentek

Túlélési statisztikám

Személyes "élményeim" Magyarország útjain. És egyéb autósságok.

Gyalogosgázolás

2009.03.21. 20:09 | bonifac | Szólj hozzá!

Címkék: kresz gyalog zebra

Amit majdnem én követtem el.

Hódmezővásárhelyen haladtam át tegnap este, félhét körül, a 45-ösön, Szeged felől Szentes felé. A belvárosi sétálóutca után van egy másik zebra, lásd a térképen.

 

 


Nagyobb térképre váltás

 

Sötét volt, és mivel a sétálóutcánál megálltam gyalogosoknak, ezért nem is mentem még gyorsan, 40-50 km/h között gurulhattam. A tudatalalattim figyelmeztetett, mert feltűnt, hogy a szembeforgalom megáll, de sajnos nem kapcsoltam. Bevallom, a gyalogosátkelőhelyet jelző táblát nem figyeltem, nem is tudom, hogy volt-e, fák vannak ott az út szélén, meg aztán sötétben az ember nem is a sötétet fürkészi oldalt.

A gyalogosok hirtelen toppantak elém/mellém, a parkoló autók mögül. (Igen, ott általában végig állnak autók, röhej, de még a fenti Google térképen is). Nem véletlen az a KRESZ szabály, hogy zebra előtt 5m-en, teherautóval 15m-en belül tilos megállni. Hogy észre lehessen venni az átkelni szándékozó gyalogosokat.

Na erre nekem esélyem nem volt. Még jó, hogy a szembe forgalom nem mozgott, így kicsit elrántottam a kormányt balra, sikerült is elkerülnöm őket, bár leghátul egy csaj szinte kirohant az útra, őt éppen elvétettem. Hallottam a felháborodott kiáltásokat.

És azok jogosak is voltak, elismerem. Van is bűntudatom, és örülök, hogy nem történt baj.  Hibás vagyok-e? Részben. Hibás vagyok, mert figyelnem kellett volna a táblát, észrevenni az útburkolati jeleket, és hamarabb kapcsolnom a megálló szembeforgalom okát illetően.

De ugyanúgy hibás a zebra előtt parkoló, a gyalogosokat takaró autós (ezeket én úúúúgy megbüntetném), és a gyalogosok is. Miért?

Anélkül, hogy rájuk fognám a majdnem-balesetet, de ők láttak engem,  sőt azt is tudták, hogy a parkoló autó takarja őket. Ennek ellenére, amikor a SZEMBEforgalom megállt, ők elindultak. Hirtelen. Pedig a KRESZ rájuk is vonatkozik, nemcsak rám:

21.§ (6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet ...(...).

Én is szoktam hasonlóan átkelni az úton, parkoló autók közül. Először mindig kijjebb lépek, annyira, hogy tudjam, látnak a közlekedő járművek a parkoló kocsitól. És csak amikor biztos vagyok benne, hogy észrevettek, és észlelem a szándékot, hogy elenged (ugyanis tilosban megyek át, a zebra jóval odább van, de ha azon megyek, az egy jó nagy vargabetű, ideális arra, hogy a busz elmenjen az orrom előtt, az így viszont éppen szemben lévő buszmegállóból), akkor lépek ki.

Megboldogult KRESZ oktatóm, Bandi bácsi jut mindig eszembe, aki folyton azt ismételgette: Elsőbbséged akkor van, ha megadják.

Mivel a táblát a zebra vonalában teszik ki (közvetlenül előtte), ezért nehéz időben észrevenni néha. Mire meglátom, meg a gyalogost is, már erősen vészfékezés lesz a dologból. A megoldás az lehetne, hogy a gyalosogátkelőhelyeket - és nemcsak azokat, egyéb veszélyes gócokat, vasúti átkelőt, stb. - azzal a ködben is jól látható, erős sárga közvilágítással kéne megvilágítani. Ez már messziről jól látszik a sok fehér fényű közvilágítás között. (A sándorfalvai körforgalomnál van ilyen pl. az 5-ösön.)

A bejegyzés trackback címe:

https://vezetek.blog.hu/api/trackback/id/tr341016827

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása