Utolsó kommentek

Túlélési statisztikám

Személyes "élményeim" Magyarország útjain. És egyéb autósságok.

Önplágium 1.

2011.09.08. 14:33 | bonifac | 2 komment

Címkék: bicikli kresz

Bemásolom, amit máshová írtam kommentként (ha már egyszer ilyen szép hosszú lett):


Elgondolkoztam, hogy lovagolunk itt szavak értelmezésén a KRESZ-ben, általánosítunk, hozunk fel példákat mindenki hülyeségére, és közben elfelejtjük a legfőbb szabályt.

Ami nem más, mint a józan ész.

Ugyanis mindegy, hogy tolnom kell-e a bringát, vagy elsőbbségem van-e. Hiszen ha nem kéne leszállnom, és elsőbbségem volna, az azt jelentené, hogy 30-40 km/val, szétnézés nélkül átszáguldok a zebrán? Frászt (hacsak nem felelőtlen szuicid hülye vagyok).

Szabályoktól függetlenül a lényeg az, hogy körültekintően és odafigyelve közlekedjünk. Józan eszünk birtokában. A zebrán ha tekerek, lassan és óvatosan, az nem tudom, miben különbözik attól ha leszállok. (Azon kívül, hogy utóbbi esetben több helyet foglalok el.)

Az autósok rühellik. Ugyanis ők NEM azt akarják, hogy toljam a biciklit a zebrán (sőt, a falra másznak tőle, mert ők sietnének, az autósnak minden másodperc számít, mint tudjuk ;-)). Az autós AZT nem akarja, hogy túl gyorsan érkezzek a zebrához, mert az neki váratlan, és fél (hogy összekarcolom a kasztnit :-)).

Vagyis, ha a valósághoz igazítom a KRESZ-t, akkor az volna a jó megoldás, hogy a zebrán NEM kell leszállni a bringáról, viszont legfeljebb 10 km/h-val hajthatok át rajta. (És mielőtt valaki azt mondja, nem ez nem jó, mivel a bringán nincs sebességmérő, nem kötelező tartozéka, annak azt mondom, az 5-10 km/h nagyon jól viszonyítható egy gyalogos sebességéhez. A legtöbb bringás érzi a különbséget az 5-10 kmh/s csorgás, és a 20-25 km/h haladás (átlagos városi bringásra gondolok) között. Vagyis a rendőr kiállhatna zebrára szegezett traffival, a bringásokat mérve, ha 15 km/h-ra állítja, akkor teljesen jogosan büntethetne.

És ugyanez kéne sétálóutcára is. Ahol szintén NEM a bringással van a baj (aki nem szállt le), hanem az ész nélkül száguldozó biciklissel. Ami nem ugyanaz, és nem kéne általánosítani. (Hogy aktuális példát hozzak, azért mert hajléktalanok megöltek négy embert, nem kéne az összes hajléktalant üldözni.)

Lehessen max 10 km/h-val gurulni a sétálóutcán, ha a forgalom engedi, aki száguldozik, állítsák meg, büntessék meg (mert tényleg veszélyes sok gyalogos között gyorsan tekerni). 

Mert az is nyilvánvaló, hogy pl. a Kárász utcán, ha akkora a gyalogosforgalom, úgyis leszállok, mert nem lehet úgy bringázni (ez szokott lenni a Dugonics téren egy-egy fesztiválnál, hiába ott megy a kerékpárút - amit kedvesen évente többször, pedig közterület, lezárnak - akkor sem tudnék átmenni bringán ülve, tekerve normálisan, ha akarnék. Én ki szoktam olyankor kerülni.)  

A józan ész pedig nem járműtől függő kellék. A gyalogosnak hiába van elsőbbsége a zebrán (és neki nem kell leszállni semmiről), az nem jelenti azt, hogy mereven a lábát nézve, birka módra lelép. Már ha eszénél van, ugye.

Általánosságban a bicikliseket szidni - mert van pár hülye (van bőven, én is fejbeverném azokat, aki stop és elsőbbségadás táblánál simán, szétnézés nélkül keresztülmegy, ó hányszor látok ilyet, és mekkora mázlijuk van) botorság. Egy rövid sztori. A Centrumnál (Szeged), a 83-as busz kanyarodott be a körútról. Előtte a zebrán, neki pirosnál azért is elindult egy fickó. Busz vészfékez, dudál. Pasas megáll, beint, és sétál tovább.
Namost ugye senki nem gondolja, hogy ha ezt az ipsét biciklire vagy autóba ültetem, akkor ott majd óvatosan, figyelmesen fog közlekedni. A hülyék mindig hülyék. Nem a biciklisták hülyék. És nem az autósok. És nem a gyalogosok. A hülyék a hülyék, mindegy hogyan és mivel közlekednek.

A KRESZ-ről: Azon el kéne gondolkozni a jogalkotóknak, hogy ha egy adott helyen a közlekedők túlnyomó része szabálytalankodik, akkor ott a szabályozással nincs valami rendben. (lásd pl. városszéli ipartelepek, ahol 50-nel kéne menni. Senki nem megy annyival. A rendőrök meg mérnek.)

Mint amikor járdát építenek. Az emberek meg kitaposnak egy ösvényt odább. Hát ha egyszer nem arra járnak, hanem erre. Talán figyelembe kellett volna venni a járdaépítésnél, hogy merre járnak.

Tudok egy kereszteződést kétszámjegyű főúton (nem mondom meg hol van, mert a rendőrök ebből simán összehoznák az államháztartás hiányát), ahol az egyik irányban egy falu van, a másik oldalon meg a vasútállomása. A kereszteződésnél van egy 60-as tábla. SOHA SENKI nem lassít. Miért? Mert az út tökegyenes, jól belátható, és ami a legfontosabb, keresztforgalom akkor van, ha épp vonat jött, mennek be a faluba. Ami napjában párszor van. A vicc: előzni tilos tábla meg nincs, pedig az akkor is kéne, ha a 60-as nem volna.

Szegeden meg tudok egy utcát, ami egyirányú, de a biciklisek 90% a tilos irányból jár be. Miért? Mert szabályosan sokkal hosszabb, tolni kell sokat, jókora kerülő. Ja, és ami fontos, ez nem átmenő forgalom (azt az autósok szokták, persze ők is tilos irányból :-)), hanem célforgalom. És az elmúlt 20 évben nem volt az utcában kerékpáros gázolás. Már régen ki kellett volna tenni a kiegészítő táblát, hogy be lehet hajtani biciklivel a tilos irányból.

De itt is jön a józan ész. Azért mert kint van (volna), attól nem fogok csukott szemmel bebiciklizni. Ugyanúgy mint eddig, lassan, figyelve, szükség esetén lehúzódva. Csak immár szabályosan.

A bejegyzés trackback címe:

https://vezetek.blog.hu/api/trackback/id/tr973208981

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

titan 2011.09.09. 14:33:38

nagyrészt egyetértek, de engedj meg egy kis kötözködést :)
ha alá- fölérendelt útról van szó, akkor nem kell az előzni tilos tábla, ha meg egyenrangú, akkor abból következik az előzés tilalma, így felesleges az előzni tilos tábla.

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.09.09. 15:21:24

@titan: Lehet. De mivel a magyar táblázás többszörös, túlbiztosít, ide elkelne egy előzni tilos. A 60-as meg mehet a kukába.
süti beállítások módosítása