Utolsó kommentek

Túlélési statisztikám

Személyes "élményeim" Magyarország útjain. És egyéb autósságok.

Holland nagymama

2012.02.10. 12:30 | bonifac | 12 komment

Címkék: tél bicikli

Tekerném télen-nyáron. ;-)
Nem, nem valami perverzióról van szó, csak a nálunk holland bicikli néven ismert bringáról.

Hollandiában nagymama-biciklinek hívják, van nagypapa verzió is, a németeknél inkább csak női verzióban létezik. Az angoloknál roadster-ként ismerik, de északabbra, a skandinávoknál is elterjedt ez a fajta kerékpár. (Természetesen országonként vannak kisebb eltérések.)
És nálunk is létezett, létezne, ha nem lenne lenézett kategória, és a megfelelő színvonalon gyártanák.

Mi is a holland bicikli? Nagyon jellegzetes fajta. Inkább női és fekete színű váz, ami soha nem S, vagy Wave váz, hanem két csöves klasszikus női váz, szoknyavédő, teljes láncburkolat, elöl dobfék, hátul kontrafék, városi kormány, rugós nyereg, kerékzár, (elöl mélyre húzott) sárhányó, fém pedálok, csomagtartó, ha többsebességes, akkor kizárólag agyváltóval.
És persze a hollandok nem hanyagolták el a fejlesztést, ma már agydinamóval, led-es, hátul állófényes világítással, görgős fékkel kaphatóak. (Az agydinamó a legjobb világítás télre, a hagyományos dinamó havas, vizes keréknél nem forog rendesen, az elemes/akkus módszerek pedig érzékenyek a hidegre. És persze mindig lemerülnek.)
Mivel újra divatba jött (bár talán inkább az angol roadster), ezért már élénkebb színekben is gyártják, erről még később.

Mi is a jó ebben a kategóriában? Leginkább a tartósság és a gondozásmentesség. A vázból nem sajnálják az anyagot (nehéz is, 20-25 kg), a dobfék, az agyváltó, a kontra minimális karbantartást igényel. (A dobfék ugyan száraz időben sokkal gyengébb egy V-féknél, de egy ilyen bringával úgysem száguldoznak. Cserében viszont időjárásfüggetlen, eső-hó egyre megy neki.) És mivel Skandinávia környékén ilyenekkel egész évben közlekednek, bizony jól tűrik a havat, esőt, latyakot is.

Emlékszünk még nagyszüleink biciklijeire? Amelyekből most is akad faluhelyen, sajnos egyre kevesebb. Ugyanazon őstől származnak azok is. Nálunk dobfék helyett inkább a rudazatos első fék terjedt el (abban is a gondozásmentesség a lényeg), és ezek a bringák akár 50 év múltán is használhatóak. (A régi Csepelekre és WM-ekre gondolok.)
Sajnos manapság ezek lenézett "tanyabringák" és "parasztbiciklik", ami ma hasonló mintára készül, már gyatra utánzat. Pedig őseink tudták mi a jó.

Ezek a biciklik a tiszta praktikumról és élettartamról szólnak. És aki azzal jön, hogy a bicikli sporteszköz, azok kedvéért mondom: NEM. Ezek a biciklik sosem voltak sporteszközök, és sosem lesznek azok. Ezek a mindennapi (akár egész éven keresztül) közlekedésről szólnak, minimális gondozásigénnyel. (Ilyennel járt régen a rendőr, a postás, és nem véletlenül hívták/hívják őket túrakerékpárnak. A Schwinn-Csepel mai modellje is a Touring nevet viseli. A túra ez esetben hosszú utat jelent.)

Az, hogy ma már nemcsak feketében kaphatóak, egyrészt a divatnak köszönhető (meg a nőknek, a legtöbb ugye női vázas). Másrészt az egész éves közlekedésnél (hóban, esőben, hóesésben), - de városban általában is - praktikusabb egy feltűnőbb, akár rikító szín.

Hozzánk leginkább a német piac hollandbringái (Hercules, Winora) jutnak be, ahol ez csak egy szűk rétegmodell, ott inkább a modernebb európai városi bringa a kelendő.
A holland gyártók (Batavus, Gazelle, Sparta) igazi, 100%-os holland bringái sajnos csak "szürkeimportból", vagy használtan kaphatóak nálunk.
Akad magyar gyártó kínálatában is holland bringakánt aposztrofált kerékpár, de az nem igazán az. (A Neuzer nagyon felejtős, a Gepida Amsterdam annyi pénzért talán elmegy, a Reptila 400 már inkább átmenet, és messze túl drága.)

De íme egy igazi holland, amin gyárilag van laffantyú! (Aki nem értené, a mélyre húzott első sárhányó és a laffantyú kincset ér esős/havas/latyakos időben, nem hányja fel a kerék lábszárig a dzsuvát az útról.)



És hogy hogyan csinálnak a hollandok ésszel fehér bringát, hogy télen ne legyen észrevehetetlen? Így:



 Az igazi holland bringákon van még egy jellegzetes elem, ez a fenti Gazelle-en is megfigyelhető, a csomagtartó tartórúdja mögül hátrafelé lehajtandó kettős letámasztó keret:

Ami tényleg kapható is nálunk (velodream vagy biciklibajnok), abból - bár éktelen egy színe van :-) -  de nekem a Hercules Emma Auto jön be:
Hogy miért? A váltó miatt. Ami ugyan nem egy forradalmi újdonság (lásd Sachs Torpedo Automatic, a Sturmey-Archer-é nem 100%-osan automata), de pont ehhez a kategóriához illik. Kétfokozatú automata, városba épp elég, az egész évi megpróbáltatásoknál, de akár kerékcserénél is előny, hogy nincs váltómechanizmus, bowden, abszolút zárt egység a váltó (SRAM Automatix).

Akinek nem tetszik a szín, megveheti feketében 3-as agyváltóval. :-)
Esetleg szinte ugyanazt, Winora Flair néven, pirosban.

A bejegyzés trackback címe:

https://vezetek.blog.hu/api/trackback/id/tr234089963

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Holland nagymama 2012.02.13. 15:58:01

Sajnos manapság ezek lenézett „tanyabringák” és „parasztbiciklik”, ami ma hasonló mintára készül, már gyatra utánzat. Pedig őseink tudták, mi a jó.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2012.02.11. 09:59:36

Első generációs Gepida Amsterdammal jártam évekig, jó konstrukció, pocsék minőségben összerakva. Az újabbak állítólag már jobb minőségűek.
(Nagyon jó poszt, betettük a próbaüzemelő Mandiner.kerékpár oldalunk véleményszemléjébe: kerekpar.mandiner.hu/cikk/20120211_bonifac_holland_nagymama )

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2012.02.11. 16:14:18

@TuRuL_2k2: Bicikliboltos mondta, hogy a régebbi Amsterdam-on az üléspozíció volt neki nagyon szokatlan. Az újon változtattak, látszik két fotót egymás mellé téve. Design-ra holland bringa, de pl. V-féke van elöl - a korábbi modelleken agydinamó sem volt - , vagyis nem 100%-os. (Az ki is maradt a posztból, hogy a magasan ülés, egyenes háttal azért jó, mert városban látunk és látnak.)

(Örülök, hogy tetszett.)

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2012.02.11. 19:23:50

@bonifac:
Én pont az ülése, az egyenes hát miatt szerettem nagyon. Hihetetlenül jó érzés úgy tekerni a belvárosban - persze meg kell szokni, kicsit lassan fordul.

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2012.02.11. 19:42:07

@TuRuL_2k2: Az érzést én egy Csepel Sellő (a Szilaj női párja) nyergéből ismerem. Lassú, nagy, méltósággal suhanó hajó. A kormányt egy kézzel is tökéletesen biztosan lehet tartani, és valóban jó nagy fordulóköre van, de hát ez pontosan így illik hozzá.

hollandbringa · http://hollandbringa.hu/ 2012.02.13. 13:07:49

"A dobfék ugyan száraz időben sokkal gyengébb egy V-féknél"
Ha kiválasztasz 10-10 dobfékes és V-fékes bicót az utcán, száraz időben sem biztos, hogy a V-fékesek jobban teljesítenek a dobfékesnél. Én sokkal inkább a most elérhető típusokat hasonlítanám össze. A fenti képeken megjelenő bicajok közül csak egy dobfékes a többi mind görgőfékes. Egy utcai V és görgőfékes teszten már sokkal valószínűbb, hogy a görgő fékesek teljesítenek jobban.

Létezik nagyon jó "hagyományos" dinamó: axa hr.

A laffantyú mellett - ami komoly védelmet biztosít a cipőnknek - megemlíteném a teljesen burkolt láncvonalat is, amely megőrzi a hajtás tisztaságát, így nem kell tisztítanunk és olajoznunk a láncot. Így valóban nem lesz sport hosszú használat után sem a tekerés.

Az egy sebességesekre jellemző igazán a kontra, a több sebességesek jellemzően dob vagy görgő fékesek Hollandiában, persze találkozhatunk kontrás 3 sebességessel és egy sebességes dobfékessel is.

Nem hiszem hogy lenézett kategória. Akik Hollandiában vagy Belgium flamand részén éltek hosszabb ideig, ezt a típust keresik nálunk, mert tudják, hogy megbízhatnak bennük, ott állnak az utcán az évtizedes darabok is menetre készen.

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2012.02.13. 13:23:10

@hollandbringa: "Ha kiválasztasz 10-10 dobfékes és V-fékes bicót az utcán, száraz időben sem biztos, hogy a V-fékesek jobban teljesítenek a dobfékesnél."
Na ja, a magyar karbantartási hajlam. :-) Én egy tisztességes V-fékre gondoltam, ami nem elhanyagolt, elkopott, jól be van állítva. Semmi extra, csak ennyi.

"A fenti képeken megjelenő bicajok közül csak egy dobfékes a többi mind görgőfékes"
Kösz a kiigazítást, szemre nem tudom megmondani. (Szerintem kettő, a Gazelle és az Emma biztos, legalábbis a specifikációjuk szerint.)

"Egy utcai V és görgőfékes teszten már sokkal valószínűbb, hogy a görgő fékesek teljesítenek jobban."
Mást olvastam, de lehet. Egy egyszerű utcai V-fék esetében.

"megemlíteném a teljesen burkolt láncvonalat"
Említettem, csak nem részleteztem. ("teljes láncburkolat")

"a több sebességesek jellemzően dob vagy görgő fékesek Hollandiában"
Az agyváltósok nem kontrások hátul? Adott a lehetőség.

"Nem hiszem hogy lenézett kategória."
Én úgy érzem, igen.
"Akik Hollandiában vagy Belgium flamand részén éltek hosszabb ideig"
Ja, ők már megtapasztalták. Az más. De ők csak egy szűkebb réteg.

hollandbringa · http://hollandbringa.hu/ 2012.02.13. 15:09:38

@bonifac: A karbantartás itt se és ott se erőssége a kerekezőknek. Egy jól beállított V-fék erősebb a dobféknél és a görgősnél is, de ez a használat alatt megfordul és sokáig úgy is marad.

Egy Emma-t láttam a magyar nagykereskedőnél, az görgőfékes volt és ezen a képen is görgős fék van. Jellemzően már csak a kis kerékpárműhelyek akik retro bringával foglalkoznak és ebikeknál fordul elő, ahol valamelyik kereket hajtja a motor, hogy dobféket szerelnek fel a hollandok.

Az osztrákoknál és a németeknél az terjedt el a kontrás agyváltó ( Sachs Torpedo 3 ), amit könnyű volt idehozni. Ezért terjedt el az a képzet, hogy az agyváltós kontrás. Agyváltósban létezik szabadonfutós és kontrás is. A szabadonfutós lehet fék nélküli ( felnifékes, dörzsfékes vagy fixi), dobfékes, görgőfékes és tárcsafékes.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2012.02.13. 16:11:19

@hollandbringa:
Ó, igen, a láncburkolat, talán ez a legfontosabb egy városi biciklinél. Nem is értem azokat, akik olyan biciklit vesznek, ami nem ilyen (még ha vannak vele kisebb nehézségek is, persze). A Gepida Amsterdamnál szoktam hozzá, most Csepel Svennel járok, az is teljesen burkolt, semmi feltűrt vagy csipeszelt nadrág (öltönynadrágnál bután is nézne ki).

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2012.02.13. 16:11:51

@hollandbringa: "Egy Emma-t láttam a magyar nagykereskedőnél, az görgőfékes volt és ezen a képen is görgős fék van."

Úgy látom ez összemosódik, nem véletlenül tévedek jól. ;-)
Mindenhol az van írva "trommelbremse", a Gazelle-nél hollandul is. De az Emma-nál ott a típus, "Trommelbremse Shimano BR-IM41", amire ha rákeresek, azt mondja, görgős fék. Hehe.

"Ezért terjedt el az a képzet, hogy az agyváltós kontrás."
Meg azért, mert ha a gyárilag agyváltóval szerelt bringákat megnézem (mondjuk a Hercules teljes kínálatát, van egy pár :-)), akkor szinte kivétel nélkül kontrásak.
De akár a Gepidánál is.

Persze van szabadonfutós is, csak azt valamiért kevésbé kultiválják. Legalábbis a németek felé. A hollandoknál lehet. (Bár a Kalkhoff-nál pl. inkább szabadonfutók.)

(Amúgy agyváltós kontrásom van, semmi bajom vele, persze láncváltó után meg kell szokni, hogy nem mindegy hogy áll a pedál. Városban nem probléma.)

hollandbringa · http://hollandbringa.hu/ 2012.02.13. 16:20:32

@bonifac: Itthon is dobféket használunk a szalagfék és a görgős fék helyett is. Talán mióta nagyobb hűtőbordákkal szerelt görgőfékesek is vannak, azóta vagyunk csak bizonytalanok hogy azok talán nem dobfékek. Akik tisztában vannak a különbségekkel, azok is inkább agyféket használnak.

emili16 2016.04.01. 20:25:45

Szia!

totál amatőr vagyok, a Neuzer miért totál felejtős?
A Gepida ilyen jellegű bringáit nem merném bárhol otthagyni Budapesten :( (sem semmilyen más drágább biciklit)

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2016.04.03. 10:10:00

@emili16: Erre most így négy év távlatából nem emlékszem pontosan, talán meg sincs már a modell.Feltétezem azért, mert a neve alapján holland volt, de műszakilag egyáltalán nem.
Én nem a hollandokat félteném annyira, a cruiserek kedveltebbek. Mármint a tolvajok körében. Is.
süti beállítások módosítása