Utolsó kommentek

Túlélési statisztikám

Személyes "élményeim" Magyarország útjain. És egyéb autósságok.

Környezetvédelem

2007.08.29. 12:09 | bonifac | 2 komment

Címkék: zöld parkolás

Az új súlyadó helyetti teljesítményadó szar. Részleteibe ne menjünk bele, de a lényeg az, hogy csak az autó korát veszi figyelembe, a környezetvédelmi besorolását nem.

Pedig pont az volna a lényeg, hogy a kevésbé környezetszennyező autók irányába tolni a népet. mármint, hogy nekik is jobban megérje.

Én például a hibrid autók esetében - most lehet, amíg még úgyis kevés van belőlük - mondjuk 3 évre minden adót elengednék, sőt még mondjuk a kötelezőt is. Nem egy vagyon, de azért szép volna az államtól, ha már a polgár jó drágán vett egy városban alig szennyező hibridet. Igaz, városban benzint sem fogyaszt sokat, szóval a jövedéki adótól elesik az állam, dehát ez van. Majd ha túl sok a hibrid, akkor megszűnik ez a kedvezmény, és mondjuk csak az elektromos vagy üzemanyagcellásokra lesz érvényes.

De nemcsak az adók, vagy például az átírás szintjén mehetne, hanem helyileg is. Például a nagyvárosokban lehetne támogatni a kisebb fogyasztású, kis köbcentijű, kevesebb parkolóhelyet foglaló kocsikat.

Be lehetne vezetni, hogy ha A vagy B kategóriás (mini vagy kisautó), minimum Euro3-as és mondjuk 1300 ccm alatt vagy, akkor ahhoz a rendszámhoz a (mondjuk minimum féléves, de lehet akár kéthónapos) parkolóbérletet féláron kapd. Ami nem egy vagyon, de azért szép pénz, és ami a fő, szép gesztus.

Aki fenn tud tartani több autót, az szokjon rá, hogy a kicsit használja a városban. Aki meg nem, annak meg tökmindegy, neki úgyis ki kell fizetni, amit ki kell. De ő is lecserélheti egy kisebbre, kevesebbet fogyaszt, kevesebb Co2-t bocsát ki, olcsóbb a parkolás. Tökjó.

Aki meg úgy gondolja, hogy presztízsből ő azért is a nagy limuzinnal, vagy terepjáróval jár be a belvárosba, az meg csak fizessen. (Igazából az ilyenek árát meg fel kéne emelni, hiszen nekik tuti volna pénzük kisebb autóra. Mondjuk a 3 évesnél nem régebbi, 3 liter fölötti lökettérfogatú autók parkolóbérlete duplájába kerülne. Így a belvárosba teherszállítók sem a legnagyobb teherautót küldik, és a céges flottában sem a méret lesz a lényeg.)

A bejegyzés trackback címe:

https://vezetek.blog.hu/api/trackback/id/tr60143641

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cuebler 2007.08.29. 14:07:45

különös, hogy erről szó esik. (lassan) gyakorló hibridautósként szembesültem azzal, hogy:
- a regadó kb a fele az ugyanekkora benzinesének (340.000 Ft helyett 190.000 Ft)
- súlyadóban (teljesítményadó, a pokolba is...) semmi kedvezmény (ez ám a környezetvédelem)
- az átírásnál csak a köbcenti számít, a villanymotor kW-ja nem (kemény 5.000 Ft ha lehet a haszon)
pedig az árából vehettem volna (jó, nem új) széthajtott 270-es ML mercit négyszer-ötször ekkora károsanyag-kibocsátással és azzal akár a négyesen is lehetnék tahó :P
a minap olvastam, hogy egész budapesten egyetlen magas beosztású hivatalnok van, aki hibridautóval jár. vicces..., főleg hogy a tömegközlekedést is a környezetvédelemre hivatkozva propagálják.

ihatethisindapassthingy 2007.08.30. 08:04:32

Egyetértek, ugyanakkor nem hiszem, hogy ez a hibridek robbanásszerű terjedését hozná magával. A technológia sajnos nem olcsó, egy használt 3-5 éves Prius még így is 3.5-4 millió fölött karcol, miközben az én 7 éves benzines kisautómhoz 1 millió alatt jutottam hozzá (ennyit engedhettem meg magamnak, ha nem 10 év hitelre akartam autót venni). Persze minden gesztus, ami az árat csökkenti, fontos.

A belvárosok környezetszennyezését egyszerűen a túl sok autó okozza. Budapesten unalomig szajkózott a P+R parkolók hiánya és a tömegközlekedés minőségi hiányosságai (azért nem olyan rossz a helyzet, mint ahogy az autósok többsége beállítja). Ráadásul pusztán gazdasági szempontból, a tömegközlekedés nem feltétlenül versenyképes. Nekem kb. 30-45 perc kell beérni BKV-vel a munkahelyemre és vissza, autóval ugyanennyi (sőt, reggel 15-20, visszafelé 30-45). A távolság oda-vissza 12km, pont ennyi idő alatt eszik meg a kocsim 1 litert a belvárosi forgalomban (pontosabban: dugóban), klímával, tehát a napi munkahelyi ingázás 270Ft-ba, havi szinten 5400Ft-ba kerül, plusz az autó amortizációja, biztosítás, stb. ami nagyjából akkor is érvényes, ha csak otthon áll az autó. Egy BKV havibérlet ma 7350Ft. Természetesen a társadalom felelős tagjaként elvárható tőlem, hogy ezt a távot inkább tömegközlekedéssel tegyem meg, de az autó kényelme összehasonlíthatatlan a mocskos aluljárókkal és a légkondícionálatlan, akár 40-50C-s hőmérsékletű zsúfolt buszokkal. Marad még a bicikli (ezzel szoktam élni, bár amióta megvan a kocsi, némi logisztikai problémát okoz, hosszú történet), a robogó (ami szintén erősen környezetszennyező), a Segway (drága), stb.

Összességében, a magyar kényelmes ember és amíg nem vezetnek be jelentős korlátozásokat (pl. London mintájára), addig a belvárosok zsúfoltak lesznek IMHO.

A hibrideket maximális mértékben támogatom és elvárnám az ország vezetésétől, hogy hasonlóképp támogassa azok megszerzését és üzemeltetését, de ettől sajnos az átlagember anyagi viszonyai (és hozzáállása) aligha fog változni :(
süti beállítások módosítása