Bemásolom, amit máshová írtam kommentként (ha már egyszer ilyen szép hosszú lett):
Elgondolkoztam, hogy lovagolunk itt szavak értelmezésén a KRESZ-ben,
általánosítunk, hozunk fel példákat mindenki hülyeségére, és közben
elfelejtjük a legfőbb szabályt.
Ami nem más, mint a józan ész.
Ugyanis mindegy, hogy tolnom kell-e a bringát, vagy elsőbbségem van-e.
Hiszen ha nem kéne leszállnom, és elsőbbségem volna, az azt jelentené,
hogy 30-40 km/val, szétnézés nélkül átszáguldok a zebrán? Frászt (hacsak
nem felelőtlen szuicid hülye vagyok).
Szabályoktól függetlenül a lényeg az, hogy körültekintően és odafigyelve
közlekedjünk. Józan eszünk birtokában. A zebrán ha tekerek, lassan és
óvatosan, az nem tudom, miben különbözik attól ha leszállok. (Azon
kívül, hogy utóbbi esetben több helyet foglalok el.)
Az autósok rühellik. Ugyanis ők NEM azt akarják, hogy toljam a biciklit a
zebrán (sőt, a falra másznak tőle, mert ők sietnének, az autósnak
minden másodperc számít, mint tudjuk ;-)). Az autós AZT nem akarja, hogy
túl gyorsan érkezzek a zebrához, mert az neki váratlan, és fél (hogy
összekarcolom a kasztnit :-)).
Vagyis, ha a valósághoz igazítom a KRESZ-t, akkor az volna a jó
megoldás, hogy a zebrán NEM kell leszállni a bringáról, viszont
legfeljebb 10 km/h-val hajthatok át rajta. (És mielőtt valaki azt
mondja, nem ez nem jó, mivel a bringán nincs sebességmérő, nem kötelező
tartozéka, annak azt mondom, az 5-10 km/h nagyon jól viszonyítható egy
gyalogos sebességéhez. A legtöbb bringás érzi a különbséget az 5-10
kmh/s csorgás, és a 20-25 km/h haladás (átlagos városi bringásra
gondolok) között. Vagyis a rendőr kiállhatna zebrára szegezett
traffival, a bringásokat mérve, ha 15 km/h-ra állítja, akkor teljesen
jogosan büntethetne.
És ugyanez kéne sétálóutcára is. Ahol szintén NEM a bringással van a baj
(aki nem szállt le), hanem az ész nélkül száguldozó biciklissel. Ami
nem ugyanaz, és nem kéne általánosítani. (Hogy aktuális példát hozzak,
azért mert hajléktalanok megöltek négy embert, nem kéne az összes
hajléktalant üldözni.)
Lehessen max 10 km/h-val gurulni a sétálóutcán, ha a forgalom engedi, aki
száguldozik, állítsák meg, büntessék meg (mert tényleg veszélyes sok
gyalogos között gyorsan tekerni).
Mert az is nyilvánvaló, hogy pl. a Kárász utcán, ha akkora a
gyalogosforgalom, úgyis leszállok, mert nem lehet úgy bringázni (ez
szokott lenni a Dugonics téren egy-egy fesztiválnál, hiába ott megy a
kerékpárút - amit kedvesen évente többször, pedig közterület, lezárnak -
akkor sem tudnék átmenni bringán ülve, tekerve normálisan, ha akarnék.
Én ki szoktam olyankor kerülni.)
A józan ész pedig nem járműtől függő kellék. A gyalogosnak hiába van
elsőbbsége a zebrán (és neki nem kell leszállni semmiről), az nem
jelenti azt, hogy mereven a lábát nézve, birka módra lelép. Már ha
eszénél van, ugye.
Általánosságban a bicikliseket szidni - mert van pár hülye (van bőven,
én is fejbeverném azokat, aki stop és elsőbbségadás táblánál simán,
szétnézés nélkül keresztülmegy, ó hányszor látok ilyet, és mekkora
mázlijuk van) botorság. Egy rövid sztori. A Centrumnál (Szeged), a 83-as
busz kanyarodott be a körútról. Előtte a zebrán, neki pirosnál azért is
elindult egy fickó. Busz vészfékez, dudál. Pasas megáll, beint, és
sétál tovább.
Namost ugye senki nem gondolja, hogy ha ezt az ipsét biciklire vagy
autóba ültetem, akkor ott majd óvatosan, figyelmesen fog közlekedni. A
hülyék mindig hülyék. Nem a biciklisták hülyék. És nem az autósok. És
nem a gyalogosok. A hülyék a hülyék, mindegy hogyan és mivel
közlekednek.
A KRESZ-ről: Azon el kéne gondolkozni a jogalkotóknak, hogy ha egy adott
helyen a közlekedők túlnyomó része szabálytalankodik, akkor ott a
szabályozással nincs valami rendben. (lásd pl. városszéli ipartelepek,
ahol 50-nel kéne menni. Senki nem megy annyival. A rendőrök meg mérnek.)
Mint amikor járdát építenek. Az emberek meg kitaposnak egy ösvényt
odább. Hát ha egyszer nem arra járnak, hanem erre. Talán figyelembe
kellett volna venni a járdaépítésnél, hogy merre járnak.
Tudok egy kereszteződést kétszámjegyű főúton (nem mondom meg hol van,
mert a rendőrök ebből simán összehoznák az államháztartás hiányát), ahol
az egyik irányban egy falu van, a másik oldalon meg a vasútállomása. A
kereszteződésnél van egy 60-as tábla. SOHA SENKI nem lassít. Miért? Mert
az út tökegyenes, jól belátható, és ami a legfontosabb, keresztforgalom
akkor van, ha épp vonat jött, mennek be a faluba. Ami napjában párszor
van. A vicc: előzni tilos tábla meg nincs, pedig az akkor is kéne, ha a
60-as nem volna.
Szegeden meg tudok egy utcát, ami egyirányú, de a biciklisek 90% a tilos
irányból jár be. Miért? Mert szabályosan sokkal hosszabb, tolni kell
sokat, jókora kerülő. Ja, és ami fontos, ez nem átmenő forgalom (azt az
autósok szokták, persze ők is tilos irányból :-)), hanem célforgalom. És
az elmúlt 20 évben nem volt az utcában kerékpáros gázolás. Már régen ki
kellett volna tenni a kiegészítő táblát, hogy be lehet hajtani
biciklivel a tilos irányból.
De itt is jön a józan ész. Azért mert kint van (volna), attól nem fogok
csukott szemmel bebiciklizni. Ugyanúgy mint eddig, lassan, figyelve,
szükség esetén lehúzódva. Csak immár szabályosan.
Utolsó kommentek