Utolsó kommentek

Túlélési statisztikám

Személyes "élményeim" Magyarország útjain. És egyéb autósságok.

Írjuk újra

2011.09.29. 12:34 | bonifac | 4 komment

Címkék: bicikli kresz

Gyakran kerülnek szóba a KRESZ által előírt kötelező tartozékok. Mármint kerékpárhoz.

1. Először is, a KRESZ, azaz az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet, nem ír elő semmilyen tartozékot kerékpárhoz. Amiben erről szó esik, az a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban csak "rendelet"-ként említem). (Tudom, a KRESZ is rendelet, de a könnyebb megkülönböztethetőség érdekében azt "KRESZ"-nek fogom hívni.)

2. A "tartozék" nagyon rossz szóhasználat. Egy mobiltelefonnak a töltője tartozék, ami nélkül is működik, persze az üzemeltetéshez kell. De nyilvánvalóan nem kell mindig ott lennie, ahol a telefon, neadjisten nem kell mindig beledugva lennie. A rendelet szerencsére okosabb, ott nem is említik így (valójában sehogy se), talán inkább felszerelés-ként. Ami már határozottan jobb elnevezés.


Akkor lássuk a rendelet idevonatkozó 116§. 1-es pontját sorban.


3.
Az a) - "könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezés" - röhejes és érthetetlen.

Egyrészt mert a könnyen kezelhető és a megbízható szubjektív. Egy Ford megbízható? Ja, egy Renaulthoz képest. Na de egy Toyotához képest? (Bocs a sztereotip példáért. ;-))

Másrészt a kormányberendezés nem felszereltség - tartozék végképp nem - , hanem létfontosságú alkatrész. Melyik biciklin nincs kormány? (A monociklin, ami viszont a KRESZ 1-es függelék II/r1 alapján nem is kerékpár. És egyébként fék sincs rajta.) Érdekes, hogy ezen a logikán elindulva a bringára nem kötelező a nyereg, a pedál, a hajtókar, a gumi. Felnin is lehet gurulni magamat lökdösve?
Nyilvánvalóan ezek alapvető alkatrészei egy kerékpárnak. (Én személy szerint sajnálom, hogy a sárvédő nincs benne, a hétköznapi közlekedésben ez fontos - a sportcélú kerékpárok más kategória - többször hányta már rám a vizet előttem haladó bringás. Az autóknál bezzeg kötelező a forgalomban való részvételhez, lásd rendelet 'A' függelék A/37 melléklete.)
A racionálisabb leírások természetesen ki is hagyják már a kormányt a kötelező "tartozékok" felsorolásából, hiszen nyilvánvaló. (Pl. bringawiki, kerékpárosklub, kerékpáros webkresz.)

Amennyiben pedig a kormányberendezés a megfelelő működés miatt szerepel, akkor meg felesleges, mivel ott van a KRESZ 5.§ 2-es pontban, hogy "A jármű vezetője, mielőtt a járművel a telephelyről (így különösen a garázsból) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését), továbbá a hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] meglétét, állapotát - az adott körülmények között indokolt módon - ellenőrizni."
A kerékpár meg jármű. (KRESZ 1-es függelék II/a.)
 

4. A b)  - két, egymástól függetlenül működtethető fékszerkezet, melyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat - fontosságát sokan nem értik, én teljesen jogosnak tartom. Sok cruiser stílusú bringán nincs, vagy leszerelik a kéziféket, csak kontra marad. Pedig az első fék a fontosabb egy biciklin, a súly fékezéskor előre kerül, a hátsó kerék könnyen blokkol és megcsúszik, önmagában az gyakran kevés. Az autóknál is több fékkör van, nem véletlenül.

 

5. A c)-nél - hangjelző berendezés, amely csak csengő lehet - csak azért állok meg, mert mi is az a csengő? Amit annak nevezünk?! Klasszikus biciklis csengőt - amiben egy rövid fogasléc mozgat kis laza gyűrűket, amelyek a fémház oldalát verik belülről -  nem is nagyon kapni. A mostani kis "pengető" csengőnek számít? Szerintem igen.
Jó, jó, értem én, ne duda legyen, főképp ne sűrített levegős. :-)
 

6. A d) e) f) elég világos (egy előre fehér, vagy kadmium sárga fényt adó lámpa, egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpa, hátul egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színű fényvisszaverő).
Annyit hadd tegyek hozzá, hogy a hátsó fényvisszaverő gyakran egybe van építve a hátsó lámpával. (A fényvisszaverőt azért írhatták külön, mert régen voltak olyan hátsó lámpák, amiben nem volt prizma, de szerintem már a '90-es évek körül ezek eltünedeztek.)

Az első-hátsó lámpát én kiegészíteném. A métertávolság helyett fényerőt (lumen/candela) adnék meg, az mérhető műszerrel is.
És, ami fontosabb, különvenném a lakott területen belüli, és a kívüli világítást. Lakott területen belül elegek a kis villogók - mármint fényerőben - , viszont egy-egy erősebb - amúgy nagyon jó - első lámpa iszonyat vakító tud lenni. Ráadásul utóbbira ritkán van szükség lakott területen, látszani kevesebb is elég, látni meg amúgy is lehet.
Lakott területen kívül viszont erősebb lámpák kellenek, hogy messzebbről, időben észre lehessen venni a kerékpárost. Előre meg kell is az erősebb lámpa, hiszen látni is kell az utat a bringásnak, nem csak látszania, mint városban. (Ezeknél a jobb, nagyobb fényerejű első lámpáknál nincs több fokozat?)
Természetesen a lakott területen kívüli bringásnak nagyobb lumen/candela értéket írnék elő. Az ő érdeke is.
 

7. A g)-ben megint van egy vicces ökörség. Maga a kellék - legalább az első keréken legalább 1 db borostyán sárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverő, küllőprizma -  rendben volna, na de a kiegészítés értelmezhetetlen:
"A g) pontban előírt fényvisszaverőt a kerékpárokra 1991. évi december hó 31. napjáig kell felszerelni."
Ez nyelvtanilag két dolgot jelenthet:
- Csak az 1991-es év végéig kellett ilyet felszerelni, utána pedig már nem. :-) Ez esetben nem is kötelező a küllőprizma?! :-)
- 1991 évvégéig fel kell szerelni - 1990-es a rendelet - , addig van türelmi idő. Utána minden bringán ott kell lennie. Nyilván ez a valószínűbb, de üvölt, hogy mennyire elavult a rendelet, ezt már régen törölni kellett volna belőle, teljesen felesleges.

Azért is borzasztóan kőkori és elavult a rendelet, mert a fényvisszaverős felnik - holott sokkal többet nyújtanak funkcionálisan - nem szabályosak a rendelet szerint. Mert fehérek. És mert nem küllőprizmák. (A jobb bringákra alapban ilyet szerelnek már.)
 

9. Mi kell még a kerékpárra?
Láthatósági mellény. De csak lakott területen kívül, és csak éjszaka, illetve korlátozott látási viszonyok között (köd, sűrű eső, szürkület, stb).
 

10. Mit tilos még a kerékpárosnak?

Előre zöld vagy piros lámpát feltenni. Nem is tudom milyen meggondolásból árultak előre zöld lámpákat, de lehetett kapni (remélem már nem lehet). Abszurd.
Aki meg előre feltesz egy pirosat, az komplett hülye. A fehér drágább volt, mi?

Részegen kerékpározni. Úgy ám, lásd KRESZ 4.§ (1) Járművet az vezethet, aki c) a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol." A kerékpár meg ugye jármű, és a kerékpáros vezető.

Kutyát sétáltatni és elengedett kormánnyal kerékpározni. Néha félelmetes, milyen részletekre kitér a KRESZ, de bizony ott van a KRESZ 54.§ 7-es pontjában: Tilos
b) elengedett kormánnyal kerékpározni;
f) kerékpárral állatot vezetni.

Mobiltelefonálni. Lásd KRESZ 3.§ (2): "A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben - ideértve a forgalmi okból történő megállást is - kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat."

"Zempéhármat" hallgatni. Ez SAJNOS értelmezés kérdése, én simán ráhúznám ezt:
KRESZ 4.§ (1) "Járművet az vezethet, aki b) a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van." Aki bedugja a fülét, hogy ne halljon semmit, az szerintem nincs a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban. (A kerékpár meg ugye jármű, ez már világos.)


11. Amiről még nem volt szó.
Hallottam olyan esetről, amikor a rendőr megbüntetett valakit, mert lapos volt a gumija. Ő volt a hülye, mert hagyta. Mi az, hogy lapos? Mihez képest? Szemre nem lehet megállapítani, ez csak úgy volna jogos, ha a rendőr leolvasná a gumiról a javasolt keréknyomás tartományt, majd szépen megmérné, és ha kívül esik, büntethet.
De akkor autóknál is! És bizony ott is meg kell mérni előbb, nem szemre büntetünk. Ha kívül esik az előírt nyomáson  - mert bizony a biciklik abroncsain is ott van - akkor lehet büntetni.

Részegen kerékpárt tolni. Na, azt lehet. :-) Akkor ugyanis nem vezetem. (Talicskát szabad tolni részegen?)


12. És még kimaradt két dolog, de ezt majd legközelebb, így is hosszú lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://vezetek.blog.hu/api/trackback/id/tr323243172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

titan 2011.10.03. 12:21:47

nemrég (most szeptemberben) láttam olyat, hogy elől-hátul piros villogó volt, gondoltam is, milyen meglepetést tud okozni egy olyan autósnak, aki úgy gondolja, hogy a bicajos háttal van neki.

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2011.10.03. 13:07:55

@titan: Látod, nekünk ez nyilvánvaló. Egyesek viszont nem érik fel ésszel, mi a baj, ha elöl piros.

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2012.09.09. 11:53:40

Sajnos a KRESZ módosult, és megengedi a részegen kerékpározást. (Hiszen minden kocsmából kerékpáros azt fogja mondani, hazatudokénmégmenni, semmigond.) A pontos szöveg így szól: Az (1) bekezdés b) pontjában foglalt feltétel fennállása esetén - a főútvonalon kerékpározás esetét kivéve - a kerékpárosra nem kell alkalmazni az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott korlátozást. (4§/4.) Lefordítom, hogy érthető legyen: Kerékpárt az vezethet, aki a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van - a főútvonalon kerékpározás esetét kivéve - akkor is, ha a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt áll, és szervezetében van szeszes ital fogyasztásából származó alkohol. Én személy szerint nem értem hogy lehet valaki a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban, ha közben a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt áll. Sebaj. Nagyon nem értek egyet ezzel a módosítással, lényegében legalizálták az összes falusi kocsmából hazatekerő részeget, feltéve, hogy nem esik be az árokba. (Ott meg úgyis jó helyen van.)

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2013.12.03. 12:54:06

Változások a fenti rendeletben:

- a kerékpár lámpái villoghatnak
- nem kell egyszerre kapcsolhatónak lenniük
- lehetnek a biciklisen is.

- továbbra is csak az első keréken, de KÉT küllőprizma kell. He? Majd átrakom a hátsót előre...

Ennyi a lényeg. Többit lásd a Magyar közlöny 2013/200-as számában.
süti beállítások módosítása