Utolsó kommentek

Túlélési statisztikám

Személyes "élményeim" Magyarország útjain. És egyéb autósságok.

Belerúgni a földön fekvőbe

2012.01.13. 11:26 | bonifac | Szólj hozzá!

Ki venne mozgássérültként (jelenlegi) kéziváltós Suzuki Swiftet? Nem sokan, az biztos. Pedig csak azt lehet, ha támogatással szeretné. És csak hitelre. Amit csak egy banknál vehet fel. He? Ugye.

Az egész háttérsztori túlmutat a sima dilettantizmuson, ez már pofátlan harácsoló összefonódás.

Az eredeti cikket a HVG-ben olvastam, íme az egész, nehogy eltűnjön. (A kiemelések tőlem származnak.)



"Rokkant forintok - HVG: Szerző: Sághy Erna

Sokkal inkább a lebonyolító Széchenyi Bank vezette konzorciumot, mintsem a mozgáskorlátozottakat támogatja az állam autóvásárlási konstrukciója.

Rendeleti úton a háromszorosára, 900 ezer forintra emelte június végén a kormány azt az összeget, amellyel a súlyosan mozgáskorlátozott személyeket támogatja új autó megvétele esetén. Egyúttal a használt autó vásárlására fordítható summát is megduplázta, amely így az ár 60 százalékában maximált 600 ezer forint lehet. A felhasználható összeg 2011-re 620 millió forint volt, az idén 1 milliárd lesz. Igény van bőven: júniustól októberig a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi) 681 új és 2750 használt jármű vásárlásának szándékát regisztrálta.

A megszorítások időszakában szokatlan állami bőkezűség azonban olyan megkötésekkel párosul, amelyek a legtöbb igénylő számára lehetetlenné vagy értelmetlenné teszik a támogatás igénybevételét. A jogosultak köre is szűkült: immár csak a születési rendellenesség következtében mozgáskorlátozottak kaphatnak támogatást, a balesetesek nem. Ennél is furcsább eleme a konstrukciónak, hogy az új autók közül kizárólag a Suzuki Swift 1.2 GLX típust lehet állami támogatással megvásárolni, amelyben nincs automata sebváltó, nagyobb kerekes szék szállítására pedig a méreténél fogva alkalmatlan – amint arra a Mozgáskorlátozottak Egyesületei Országos Szövetsége korábban felhívta a Nefmi figyelmét. Ráadásul a kedvezménnyel nem lehet bármelyik Suzuki-márkakereskedőnél vásárolni, csak a minisztérium pályázatán nyertes konzorcium tagjaként szereplő M1 Autó Planet Kft.-nél.

A Nefmi a kormányrendeletben rögzített minimális, 15 napos időt hagyta a szereplőknek arra, hogy az október 3-án közzétett pályázatra ajánlatot tegyenek. A dokumentumok alapján ez alatt a 15 nap alatt szerveződött meg a Széchenyi Kereskedelmi Bank Zrt., a Magyar Suzuki Zrt., az M1 Autó Planet Kft. és a Signal Biztosító Zrt. által alkotott konzorcium, ekkor íródott az október 18-án felbontott, majd – a HVG információja szerint versenytárs nélkül – nyertesnek minősített pályázat, amely alapján a Nefmi november 30-án megkötötte a szerződést.

Az autóvásárlónak mindenképpen hitelt kell felvennie, éspedig szigorúan a Széchenyi Banktól, amely a Fidesz-közeli milliárdos, Töröcskei István érdekeltségébe tartozik, az ő elnökletével működik. Hiába volna a vásárló kezében a 3,4 millió forintos gyári árat a 900 ezer forint állami támogatással és a nagyjából 800 ezer forint flottakedvezménnyel csökkentett, 1,6 millió forintos önerő, a minisztérium által már a pályázati dokumentációban megszabott háromféle lehetséges kezdőrészletet (125 ezer, 400 ezer és 700 ezer forintot) meghaladó összegre hitelt kell felvennie. Ennek havi részleteit három évig 27,1–34,24 százalékos thm-mel fizeti vissza. Ráadásul a 26–34 ezer forintos havi törlesztőrészlet úgy jön ki, hogy a futamidő végén erre még – a kezdőrészlet nagyságától függő – 0,7–1,3 millió forintos maradványértéket kell rátennie. Mire a mozgáskorlátozott az utolsó fillérig törleszti a kölcsönt, nagyjából a flottakedvezmény összegét bukja el.

A feltűnően magas kamatot a Széchenyi Bank üzletágvezetője, Tóth Tamás (a konzorcium minisztériumi kapcsolattartója) a HVG-nek a beépített cascóval és azzal magyarázta, hogy a szerződés szerint 2015. december 31-éig fenn kell tartaniuk a forintalapkamatra épülő konstrukciót, erre pedig a banknak tartalékot kell képeznie. Összehasonlításképpen a HVG ajánlatot kért egy fővárosi márkakereskedőtől; ő ugyanazt a Suzukit 600 ezer forinttal olcsóbban, 2,85 millió forintért árulta, és hasonló feltételekkel, cascóval együtt 8,4 százalékos thm-mel terhelt hitelt ajánlott hozzá.

A dokumentáció deklarálja, hogy a pályázat nem tartozik közbeszerzés hatálya alá, holott a tárca 2015-ig évi 1 milliárd forint közpénzt készül a konzorciumon keresztül kiadni. A gépkocsi ára nem volt bírálati szempont, a kötelező műszaki követelmények között pedig kézi sebességváltóval ellátott autó szerepel. Azt maga a minisztérium írta elő, hogy amennyiben a jogosult a legnagyobb előírt kezdőrészletnél több önerőt forgatna be a vásárlásba, a pluszpénzt a pénzintézet köteles betétként kezelni, a havi részletet ennek terhére levonni – tehát az irreálisan magas kamatokat a vásárló a saját pénzéből is megfizetheti a banknak. Töröcskei november 15-étől az Államadósság-kezelő Központ vezérigazgatója, ám bankelnöki és több más gazdasági tisztségéről nem kell lemondania, mivel állami tisztsége egy törvénymódosítás nyomán január 1-jétől nem számít összeférhetetlennek.

A budapestiek és Pest megyeiek csak az M1 Autó Planet Kft. törökbálinti bemutatótermében tekinthetik meg és vehetik át egyen-Suzukijukat. Országszerte kilenc régióközpontban működik értékesítési pont, a többi bemutatóterem alvállalkozók tulajdonában van. Megyeri Orsolya, a kft kommunikációs igazgatója – aki egyben a konzorcium kommunikációs feladatait is ellátja – a HVG számára azzal indokolta cége közbeiktatását, hogy a Suzuki a flottakedvezményét a kft-n keresztül nyújtja. Az M1 Autó Planet Kft. – több, ugyanazon a törökbálinti, Tó utca 2. szám alatti székhelyen bejegyzett cégen keresztül – Tóth Tamás résztulajdonában van. A kft 2011. május 18-ától végrehajtás alatt állt, amit a pályázatbontás után néhány nappal, október 21-én törölt a cégbíróság. A tenderbontás időpontjában tehát nem szerepelhetett az adóhatóság köztartozástól mentes adózókat nyilvántartó listáján, így feltehetőleg nem felelt meg a pályázat feltételeinek. Tóth Tamás elmondta, a cég a 75 ezer forintos adótartozást októberben kifizette, hogy a szerződéskötésnek ne legyen akadálya.

Különös része a Nefmi és a konzorcium között létrejött szerződésnek az a biankó engedély, amely a konzorcium által a későbbiekben létrehozandó gazdasági társaságnak engedi át a jogelőd valamennyi szerződéses kötelezettségét és szerzett jogát. Erről Tóth Tamás azt mondta: a Széchenyi Bank lízingcéget hoz létre, amire várhatóan a második félévben kerül sor. A törökbálinti Tó utca 2.-be bejegyzett másik cég, a Planet Leasing Pénzügyi Szolgáltató Zrt. – amelynek budai, Krisztina körúti irodáját már ki is nézte a terjeszkedő Széchenyi Bank – október 12. óta felszámolás alatt áll, de Tóth Tamás szerint ennek a cégnek semmi köze a konzorciumhoz."

A bejegyzés trackback címe:

https://vezetek.blog.hu/api/trackback/id/tr863740432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása